من أنا

الاثنين، 12 يناير 2009

الى كل كتب الدراسة العوء....جو تو هيل!!!!!!!!!!

لست أدرى لماذ أكرهك أنت بالذات.. صدقنى لست أدرى..
أنا أعيش فى عشق ووله مع باقى أخوتك, ولكن معك بالذات أعيش فى جو من النكد والكره..
صدقنى .. أكرهك ..
كل قطعة منى تقول لك انى أكرهك.
نظراتى اليك, حتى عندما تخبرنى بشىء مبهج أو مفرح لا أجد مكانا للضحك أو للفرح فى قلبى.
على الرغم من أن أخوتك معى دائما, أتحدث معهم فينقلوننى الى عالم من الخيال أحس فيه بأننى ملكة متوجة على جزيرة خالية من السكان ليس فيها الا أنا وواحد منهم أعيش معه أجمل لحظات حياتى..
أما أخوك فأنهل منه علما لثقافته وحديثه الشيق الجميل ,وأحس برجاحة عقله وقوة علمه وغزارة ثقافته.
أما عن أخيك الثانى , فأحس معه بالايمان, فترى النور ينبثق من ثنايا حواراته ,
فأحس فى حضرته بأننى قريبة من الله عز وجل وأن الحنة قاب قوسين أو أدنى منى..
وكذلك باقى أخوتك, أشعر معه بكيانى وطاقاتى....
أما أنت,فكلامك على قلبى جحيم , واحساسى بك معدوم, وخوفى منك متزايد ..
فلا أنت قريب منى , ولا أنا قريبة منك....
فكل حديثك ماهو الا كلام فارغ لا معنى له , ولا يشعرنى بشىء الا بغصة فى حلقى....
ربما يكون هذا بسبب أنك فرضت على أن أحفظك رغما عنى ...
متى تبعد عنى فأستريح ؟
لماذا تستبيح دمى؟
أسألك بعدد كل اللحظات المريرة التى مرت على معك أن تتركنى لحالى...
كتابى العزيز تبا لك.......
فلتذهب الى الجحيم...
متى تنتهى هذه الامتحانات فأرجع الى جو الخيال مع باقى كتبى , ولا أنظر اليك مرة أخرى الا فى آخر العام,
فهذا هو العام الأخير لى فى العذاب..أقصد فى الراسة بادن الله...
كتابى العزيز , صدقنى , سأنساك نسيا منسيا بكل معانى النسيان التى أوجدها الخالق على هذه الأرض..
على أساس ان مفيش عاقل يرجع للنار برجليه..
وفى الختام...
لك منى ألف سلام..
كتابى العزيز...
أرآك فى الجحيم!!
نشرت فى جريدة الدستور باب ضربة شمس بتاريخ 23/1/2008

هناك 7 تعليقات:

  1. بسم الله الرحمن الرحيم
    برضه انا اول واحده تعلق لك على الموضوع ده
    بجد الموضوع ده شغل الكل خصوصا ان الايام دى ايام امتحانات
    هههههههههه
    ماخدتش بالى انك بتتكلمى عن الكتب الا فى الاخر
    بعيد الشر عليكى من الجحيم
    انا برضه سمر

    ردحذف
  2. مشكوره على مرورك ياسمور
    والله نورتينى وياريت متكونش اخر مره وتنورينى على طول
    وانا مبسوطه كتير ان الموضوع عجبك

    ردحذف
  3. والله انا معاكى فى كل كلمه انتى قولتيها بس مش كتاب واحد الكتب كلها والدرسين والمدرسات ومدير المدرسه كمان وكل الطلبه اللى بيذاكروا لهم منى احلى تحيه لان بدونهم مش هننجح والله موضوعك ده جاى فى الجووون انا مبسوط منه اوى اوى اوى بس والله انا فى نفسى بجد موضوع عن المدرسين اللى بيحبوا الفلوس
    مع اطيب تحياتى باعمال اخرى لكى منى كل تقدير واحترام

    ردحذف
  4. انت تانى ياحمدى منور والله المدونه
    وعيونى الاتنين ياسيدى بس كده انت تؤمر
    ربنا يسترها معاك فى النتيجه يارب

    ردحذف
  5. هو انا بصراحه ليا رأى تانى
    لان كان فيه كتب كتير من اللى درسناها اتعلمنا منها حاجات كتير طبعا مش النحو والتعبير والعبط ده
    بس فيه كتب كانت كويسه وكان فيها معلومات مفيده الا حد ما زى العلوم والجغرافيا والحاجات بتاعت زمان دى
    بس المشكله مش فى الكتب المشكله فى نظام التعليم نفسه

    بس الموضوع جميل جدا وطريقته حلوه اوى وعجبتنى جدا

    وربنا يوفقك يارب ونشوفلك كتابات كتير احلى واحلى

    ردحذف
  6. فعلا الكتب دى زباله اصلا هو التعليم اللى احنا بنتعلمه ده ليه لازمه
    كلنا علشان نشتغل خدنا كورسات علشان الشغل ولقينا اللى فى الكتب ده مجرد بدايات
    بس التربيه والتعليم مظلومين برضو لان هما اصلا مابيفهموش حاجه هيفهمونا ازاى وهيعلمونا ازاى طبعا لازم يكون الكتب فاشله

    بس سيبك انتى احنا مش خلصنا مذاكره مالناش دعوه بقى

    سلام ياقمر

    ردحذف
  7. محمد عمر
    lucky
    الصراحه كانت ايام مايعلم بيها الا ربنا
    بس احنا الحمدلله خلصنا مالناش فيه
    شكرا للمرور مره تانيه
    يارب دايما على طوووووووووووووول

    ردحذف

اتكلم براحتك الكلام مش عليه جمرك